ورودی دسته مزار روحانی احمد جامی
ورودی آرامگاه روضه خوان احمد جامی تشریفات مشهد به نحوی میباشد که جلب لحاظ کرده و اشخاص را به سمت خویش فرا میخواند.
معماری آن دربرگیرنده پیش طاق ورودی آستانه درگاه با دری چوبی و طاقهای دو اشکوبه به طرفین میباشد.
پوشش پیش طاق گنبدخانه مزار روحانی احمد جامی مزین به نگارگری هایی دقیق و خوشگل از گل و بوته احتمالاً از زمان تیموری و بعداز آن میباشد.
در بالای این نصیب لوحی با این مضمون نصب شدهاست: «فاخلع نعلیک» (برگرفته از آیه ۱۲ سوره مبارکه طه) یعنی
«موزه »(کفش) از پای بیرون ساز.
گنبد منزل در مزار روضه خوان احمد جامی
این قسمت از معماری آرامگاه روضه خوان احمد جامی درامتداد تراس و درمنتها الیه ارتفاع فضای داخلی آن جای دارد.
امروزه بنای گنبدخانه را متصل به ابنیه و فضاهای دیگری مشاهده میکنیم.
دیوارهای مزار روضه خوان احمد جامی با جرزهای همسایه شرقی آن و با رواق، قفل و بست نداشته و وجود اثراتی از دو ستون تزیینات آجری در بدنۀ غربی سازه حکایت از آن دارااست که گنبدخانه بنای منفردی بوده و بیان کننده مقدم بر بقیه ابنیۀ دور و اطراف ایجاد شده است.
ورودی این سازه در فضای داخلی تراس بلند مزار قرار دارد.
آستانه ورودی دارنده دری دیرین میباشد که در اسپر تراس درنظرگرفته شده و تزیینات منبت کاری هنرمندانه به هیأت کتیبه و نقوش متنوعی میباشد که برسطح آن به چشم میخورد.
ورودی دسته مزار روحانی احمد جامی
ورودی آرامگاه روضه خوان احمد جامی تشریفات مشهد به نحوی میباشد که جلب لحاظ کرده و اشخاص را به سمت خویش فرا میخواند.
معماری آن دربرگیرنده پیش طاق ورودی آستانه درگاه با دری چوبی و طاقهای دو اشکوبه به طرفین میباشد.
پوشش پیش طاق گنبدخانه مزار روحانی احمد جامی مزین به نگارگری هایی دقیق و خوشگل از گل و بوته احتمالاً از زمان تیموری و بعداز آن میباشد.
در بالای این نصیب لوحی با این مضمون نصب شدهاست: «فاخلع نعلیک» (برگرفته از آیه ۱۲ سوره مبارکه طه) یعنی
«موزه »(کفش) از پای بیرون ساز.
گنبد منزل در مزار روضه خوان احمد جامی
این قسمت از معماری آرامگاه روضه خوان احمد جامی درامتداد تراس و درمنتها الیه ارتفاع فضای داخلی آن جای دارد.
امروزه بنای گنبدخانه را متصل به ابنیه و فضاهای دیگری مشاهده میکنیم.
دیوارهای مزار روضه خوان احمد جامی با جرزهای همسایه شرقی آن و با رواق، قفل و بست نداشته و وجود اثراتی از دو ستون تزیینات آجری در بدنۀ غربی سازه حکایت از آن دارااست که گنبدخانه بنای منفردی بوده و بیان کننده مقدم بر بقیه ابنیۀ دور و اطراف ایجاد شده است.
ورودی این سازه در فضای داخلی تراس بلند مزار قرار دارد.
آستانه ورودی دارنده دری دیرین میباشد که در اسپر تراس درنظرگرفته شده و تزیینات منبت کاری هنرمندانه به هیأت کتیبه و نقوش متنوعی میباشد که برسطح آن به چشم میخورد.