از سده نخستین تا سوم هجری، تعداد مقداری آرامگاه تشریفات مشهد در کشور ایران برجای باقیمانده و شاید بتوان آرامگاه هارون الرشيد در خراسان را جزء مثال های اول سنت آرامگاه سازی در کشور ایران به شمار آورد. کم کم و با به کار گیری از قابلیت تطابق فرامین اسلام متمدن های جانور در بلاد جدید مسلمان، ایرانیان نیز قسمت مهمی از اساطیر خویش در خصوص مرگ و آئین خاک سپاری و ایجاد کرد حرم را نگهداری کردند و سنگ قبر که سنگی برای یقین از عدم رجوع متوفی در اساطیر سابق جمهوری اسلامی ایران بود، به عنصر نمادینی جهت اکران شخصیت متوفی و محلی برای بروز ابتکار در هنر مذهبی بدل شوید.
سوابق تاسیس آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران را می شود به روزگار سابق نسبت اعطا کرد. به طوری که در هزاره دوم پیش از تولد، آرامگاه فرمانروا ایلام در هفت تپه سازه شده میباشد. از ایجاد کرد آرامگاه در کشورایران می اقتدار همینطور به سلسله هخامنشی نیز بازگشت کرد که برای پادشاهان خویش آرامگاه های مجللی بر روی زمین و در دل صخره های کوه ساخته اند که از مثال های آن میتوان به آرامگاه دارای شهرت کوروش پهناور در پاسارگاد و آرامگاه های باطن صخره داریوش و خشایارشاه در نقش رستم اشاره کرد.
در جریان پژوهش آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد آرامگاه های خانوادگی و زیرزمینی در روزگار پارت ادامه مییابد. از سده های اول روزگار اسلام اثرها چندانی از آرامگاه در کشورایران باقی نمانده میباشد و گفتنی میباشد تامل نخستین اسلام بر پایه ی سخنها فرستاده نیز آرامگاه سازی برای بزرگان آئین، حتی فرد نبی را تأیید نمیکرده و تنوع آرامگاه های اسلامی تعداد و پراکندگی آرامگاه ها در عالم اسلام و بویژه در جمهوری اسلامی ایران، به اندازه ایست که در هر شهر و آبادی هر یک سری خرد یک یا این که یک سری مثال از آنها را با عمر و ظاهری متعدد میتوان مشاهده نمود.
پروسه تکوین معماری آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران
یک کدام از بعد ها معماری آرامگاه در کشور ایران، ساختوساز رابطه فی مابین دنیا دنیوی و معنوی میباشد و میتواند مفاهیم رمزی و نمادین داشته باشد.
تنوع در صورت و ساختار بناهای آرامگاه های کشور ایران به سیرتکامل ایست که نمیتوان آنهارا همانند مساجد در گروههای مشخص و معلوم مدل شناسی و گروه بندی کرد
از سده نخستین تا سوم هجری، تعداد مقداری آرامگاه تشریفات مشهد در کشور ایران برجای باقیمانده و شاید بتوان آرامگاه هارون الرشيد در خراسان را جزء مثال های اول سنت آرامگاه سازی در کشور ایران به شمار آورد. کم کم و با به کار گیری از قابلیت تطابق فرامین اسلام متمدن های جانور در بلاد جدید مسلمان، ایرانیان نیز قسمت مهمی از اساطیر خویش در خصوص مرگ و آئین خاک سپاری و ایجاد کرد حرم را نگهداری کردند و سنگ قبر که سنگی برای یقین از عدم رجوع متوفی در اساطیر سابق جمهوری اسلامی ایران بود، به عنصر نمادینی جهت اکران شخصیت متوفی و محلی برای بروز ابتکار در هنر مذهبی بدل شوید.
سوابق تاسیس آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران را می شود به روزگار سابق نسبت اعطا کرد. به طوری که در هزاره دوم پیش از تولد، آرامگاه فرمانروا ایلام در هفت تپه سازه شده میباشد. از ایجاد کرد آرامگاه در کشورایران می اقتدار همینطور به سلسله هخامنشی نیز بازگشت کرد که برای پادشاهان خویش آرامگاه های مجللی بر روی زمین و در دل صخره های کوه ساخته اند که از مثال های آن میتوان به آرامگاه دارای شهرت کوروش پهناور در پاسارگاد و آرامگاه های باطن صخره داریوش و خشایارشاه در نقش رستم اشاره کرد.
در جریان پژوهش آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد آرامگاه های خانوادگی و زیرزمینی در روزگار پارت ادامه مییابد. از سده های اول روزگار اسلام اثرها چندانی از آرامگاه در کشورایران باقی نمانده میباشد و گفتنی میباشد تامل نخستین اسلام بر پایه ی سخنها فرستاده نیز آرامگاه سازی برای بزرگان آئین، حتی فرد نبی را تأیید نمیکرده و تنوع آرامگاه های اسلامی تعداد و پراکندگی آرامگاه ها در عالم اسلام و بویژه در جمهوری اسلامی ایران، به اندازه ایست که در هر شهر و آبادی هر یک سری خرد یک یا این که یک سری مثال از آنها را با عمر و ظاهری متعدد میتوان مشاهده نمود.
پروسه تکوین معماری آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران
یک کدام از بعد ها معماری آرامگاه در کشور ایران، ساختوساز رابطه فی مابین دنیا دنیوی و معنوی میباشد و میتواند مفاهیم رمزی و نمادین داشته باشد.
تنوع در صورت و ساختار بناهای آرامگاه های کشور ایران به سیرتکامل ایست که نمیتوان آنهارا همانند مساجد در گروههای مشخص و معلوم مدل شناسی و گروه بندی کرد