محراب مسجد یا این که نمازگاه پیشوا، طاق نمایی تشریفات مشهد میباشد که جهت قبله را در مسجد نماد می دهد، که پیشوای شرعی یا این که پیشنماز در اثنای نماز گزاردن در آن میایستد. در مسجدها در میانه قبله مسجد قراردارد. به گونه ای که با ایستادن امام یا این که پیش نماز پرورش به سمت قبله باشد و نماز بگذارد. شیوه قرار تصاحب کردن آنها، جهت قبله را در باطن مسجد معین مینماید.
وجود محراب در همگی مساجد مورد نیاز وجود ندارد. در مسجدی که بطور درست جهت قبله معلوم باشد، وجودش ضرورتی ندارد. نقشه های این عنصر معماری ریشه در آئین مهر داراست، مضمون و ریشه صحیح قانع کننده ای در گویش عربی ندارد. میگویند یعنی محل نبرد (حرب) البته محراب مکان پیکار وجود ندارد. ریشه این واژه و کلمه را دکتر معالج محمد مقدم مدرس دانش گاه ادبیات پرنور کرد.
آب، آو و آوه در معنای ساختمان، منزل و امثال آن میباشد. سردابه یعنی منزل سرد، خزینه یعنی منزل گرم، محراب یعنی منزل مهر. اولیه گونه های آن هم وابسته به دین مهر میباشد. در آن مجال به صورت گنبد ساخته میشدند و در دو طرف آن نمادهای طلوع و غروب وجود داشت. طرح آن در جمهوری اسلامی ایران به صورت های متعدد بافته میگردد. دور و بر و باطن محراب را به صدها نحوه تر و تمیز اند. ولی کناره های آن، درصورتیکه هراتی یا این که دوستکامی باشد، با محراب و دین مهر رابطه داراست.
در تعداد متعددی از طرح های آن از خط، (ادعیه، اسمهای پروردگار و سورههای قرآن) به کار گیری میگردد. حتی مثالهای زمان صفوی در این زمینه جالب وجود ندارد. خیر خط زیباست خیر طرح متناسب، به طوری که درحالتی که بناست بافت آن ها تجدید یا این که مشابه آن نقشه ها پیاده سازی گردد، تجدید حیث مهم مایحتاج داراست.
محراب مسجد یا این که نمازگاه پیشوا، طاق نمایی تشریفات مشهد میباشد که جهت قبله را در مسجد نماد می دهد، که پیشوای شرعی یا این که پیشنماز در اثنای نماز گزاردن در آن میایستد. در مسجدها در میانه قبله مسجد قراردارد. به گونه ای که با ایستادن امام یا این که پیش نماز پرورش به سمت قبله باشد و نماز بگذارد. شیوه قرار تصاحب کردن آنها، جهت قبله را در باطن مسجد معین مینماید.
وجود محراب در همگی مساجد مورد نیاز وجود ندارد. در مسجدی که بطور درست جهت قبله معلوم باشد، وجودش ضرورتی ندارد. نقشه های این عنصر معماری ریشه در آئین مهر داراست، مضمون و ریشه صحیح قانع کننده ای در گویش عربی ندارد. میگویند یعنی محل نبرد (حرب) البته محراب مکان پیکار وجود ندارد. ریشه این واژه و کلمه را دکتر معالج محمد مقدم مدرس دانش گاه ادبیات پرنور کرد.
آب، آو و آوه در معنای ساختمان، منزل و امثال آن میباشد. سردابه یعنی منزل سرد، خزینه یعنی منزل گرم، محراب یعنی منزل مهر. اولیه گونه های آن هم وابسته به دین مهر میباشد. در آن مجال به صورت گنبد ساخته میشدند و در دو طرف آن نمادهای طلوع و غروب وجود داشت. طرح آن در جمهوری اسلامی ایران به صورت های متعدد بافته میگردد. دور و بر و باطن محراب را به صدها نحوه تر و تمیز اند. ولی کناره های آن، درصورتیکه هراتی یا این که دوستکامی باشد، با محراب و دین مهر رابطه داراست.
در تعداد متعددی از طرح های آن از خط، (ادعیه، اسمهای پروردگار و سورههای قرآن) به کار گیری میگردد. حتی مثالهای زمان صفوی در این زمینه جالب وجود ندارد. خیر خط زیباست خیر طرح متناسب، به طوری که درحالتی که بناست بافت آن ها تجدید یا این که مشابه آن نقشه ها پیاده سازی گردد، تجدید حیث مهم مایحتاج داراست.