loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 29
سه شنبه 22 اسفند 1402 زمان : 10:40


با ورود به گلشن نارنجستان قوام شیراز هفت هنر تشریفات مشهد و صنعت محسورکننده اهل ایران مشهود است. گچ بری، نگارگری سنتی، آینه کاری، آجرکاری، حجاری، معرق کاری و منبت کاری در تزیین کناره کناره این گلشن بکار رفته و روح را جلا می دهد.
سقف‌ها و دیوارهایی که با نازکی آینه‌کاری گردیده‌، تالارهایی که بر دیوارهایشان نگارگری‌هایی مجذوب‌کننده نقش بسته، درها و سقف‌هایی از متاع چوب گردو که روی آن ها معرق‌کاری انجام یافته و ردیف‌ها و سنگ‌هایی که بر آنها حجاری‌های دقیقی صورت گرفته و … تمامی و کلیه آرم از هنر ناب اهل ایران دارااست که احساس احترام را در بیننده برمی‌انگیزد.
طرح بنای اساسی عمارت و حیاط دو ستونی آن اقتباسی از طریق معماری اهل ایران رایج در عصر زندیه میباشد. تراس تبارک عمارت که با دو ردیف سنگی یک دست و سقف مسطح تزیین شده است و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه بالای عمارت مهم، با شکوه‌ترین قسمت گلشن را تشکیل می دهند.
در ساختمان‌های قسمت جنوبی و شرقی گلشن نیز منبت‌کاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های بی‌همتایی وجود دارااست.
سقف تراس نصیب شرقی، صرفا سقفی میباشد که هنر مشترک آینه کاری روی چوب و نگارگری روی چوب را دارااست؛ البته این قسمت در طول انقلاب در گیر حریق‌سوزی گردیده و غیرقابل تعمیر میباشد.
مقرنس نوعی تزئین حجمی و تاقچه‌ بندی آذینی میباشد که در تحت گنبدهای روی حیاط‌ها و درگاه‌های ورودی استعمال می‌گردد.
آینه‌کاری هنر ساخت‌و‌ساز صورت های منظم و هندسی با آینه میباشد که با قطعاتی در بعدها متعدد ساخت‌و‌ساز میگردد. در فرمان روا نشین و سالن آینه گلشن قوام می توانید این هنر قشنگ را ببینید
نگارگری در هرجا عمارت قوام مشاهده می شود. در عمارت مهم دو اتاق وجود دارااست که نگارگری هایی بر تیرک هایی چوبی آن رسم گردیده است. نگارگری‌های سقف تراس گران قدر و بیشتر اتاق ها غالبا” بوسیله لطفعلی خان صورتگر، نقاش مینیاتوریست آن زمان، انجام یافته میباشد.
معرق کاری تولید طرح و نقش با به کار گیری از دکوراسیون تکه های ریز چوب میباشد. در‌این طریق تکه های ریز چوب های رنگارنگ طبیعی در کنار یکدیگر تبدیل به اشکالی قشنگ و دیده نواز خواهند شد. در گلشن نارنجستان قوام (قوام السلطنه شیراز) روی درهای اتاق‌ها و ردیف های چوب گردو، هنر معرق به وفور مشاهده میشود.
حجّاری، هنر کندن نقش بر سنگ و صنعت برش دادن آن برای کاربرد در معماری و نیز هنر و صنعت ساختن اشیای سنگی است. در گلشن حجاری‌ های متعددی با الهام از نقش‌های تخت جمشید در ازاره‌های دو ضلع شمالی و جنوبی وجود داراست. این نقش‌ها معمولا شمایل موجودات افسانه‌ای، سربازان قاجاری و یا این که درختان مینیاتوری می‌باشند.
هنر چیدن خشت در بناها به مراد عرضه نماهای دکوری متناسب با صورت کلی سازه را خشت کاری می‌نامند. هنرمندان اهل ایران در طراحی طرح‌‌های آجرکاری سنتی در گلشن قوام سنگ آحاد گذارده و گونه های آجرکاری‌های خفته (افقی) و راسته (عمودی) را بکار بردند. همینطور گچ‌‌بری‌‌های زیبایی که به طرح‌‌های سنتی گیاهی مشهورند در بدنه دیوارهای دو فصل بهار خواب در دو طرف ضلع شمالی چشم میشود.


با ورود به گلشن نارنجستان قوام شیراز هفت هنر تشریفات مشهد و صنعت محسورکننده اهل ایران مشهود است. گچ بری، نگارگری سنتی، آینه کاری، آجرکاری، حجاری، معرق کاری و منبت کاری در تزیین کناره کناره این گلشن بکار رفته و روح را جلا می دهد.
سقف‌ها و دیوارهایی که با نازکی آینه‌کاری گردیده‌، تالارهایی که بر دیوارهایشان نگارگری‌هایی مجذوب‌کننده نقش بسته، درها و سقف‌هایی از متاع چوب گردو که روی آن ها معرق‌کاری انجام یافته و ردیف‌ها و سنگ‌هایی که بر آنها حجاری‌های دقیقی صورت گرفته و … تمامی و کلیه آرم از هنر ناب اهل ایران دارااست که احساس احترام را در بیننده برمی‌انگیزد.
طرح بنای اساسی عمارت و حیاط دو ستونی آن اقتباسی از طریق معماری اهل ایران رایج در عصر زندیه میباشد. تراس تبارک عمارت که با دو ردیف سنگی یک دست و سقف مسطح تزیین شده است و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه بالای عمارت مهم، با شکوه‌ترین قسمت گلشن را تشکیل می دهند.
در ساختمان‌های قسمت جنوبی و شرقی گلشن نیز منبت‌کاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های بی‌همتایی وجود دارااست.
سقف تراس نصیب شرقی، صرفا سقفی میباشد که هنر مشترک آینه کاری روی چوب و نگارگری روی چوب را دارااست؛ البته این قسمت در طول انقلاب در گیر حریق‌سوزی گردیده و غیرقابل تعمیر میباشد.
مقرنس نوعی تزئین حجمی و تاقچه‌ بندی آذینی میباشد که در تحت گنبدهای روی حیاط‌ها و درگاه‌های ورودی استعمال می‌گردد.
آینه‌کاری هنر ساخت‌و‌ساز صورت های منظم و هندسی با آینه میباشد که با قطعاتی در بعدها متعدد ساخت‌و‌ساز میگردد. در فرمان روا نشین و سالن آینه گلشن قوام می توانید این هنر قشنگ را ببینید
نگارگری در هرجا عمارت قوام مشاهده می شود. در عمارت مهم دو اتاق وجود دارااست که نگارگری هایی بر تیرک هایی چوبی آن رسم گردیده است. نگارگری‌های سقف تراس گران قدر و بیشتر اتاق ها غالبا” بوسیله لطفعلی خان صورتگر، نقاش مینیاتوریست آن زمان، انجام یافته میباشد.
معرق کاری تولید طرح و نقش با به کار گیری از دکوراسیون تکه های ریز چوب میباشد. در‌این طریق تکه های ریز چوب های رنگارنگ طبیعی در کنار یکدیگر تبدیل به اشکالی قشنگ و دیده نواز خواهند شد. در گلشن نارنجستان قوام (قوام السلطنه شیراز) روی درهای اتاق‌ها و ردیف های چوب گردو، هنر معرق به وفور مشاهده میشود.
حجّاری، هنر کندن نقش بر سنگ و صنعت برش دادن آن برای کاربرد در معماری و نیز هنر و صنعت ساختن اشیای سنگی است. در گلشن حجاری‌ های متعددی با الهام از نقش‌های تخت جمشید در ازاره‌های دو ضلع شمالی و جنوبی وجود داراست. این نقش‌ها معمولا شمایل موجودات افسانه‌ای، سربازان قاجاری و یا این که درختان مینیاتوری می‌باشند.
هنر چیدن خشت در بناها به مراد عرضه نماهای دکوری متناسب با صورت کلی سازه را خشت کاری می‌نامند. هنرمندان اهل ایران در طراحی طرح‌‌های آجرکاری سنتی در گلشن قوام سنگ آحاد گذارده و گونه های آجرکاری‌های خفته (افقی) و راسته (عمودی) را بکار بردند. همینطور گچ‌‌بری‌‌های زیبایی که به طرح‌‌های سنتی گیاهی مشهورند در بدنه دیوارهای دو فصل بهار خواب در دو طرف ضلع شمالی چشم میشود.

برچسب ها تشریفات مشهد ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 35
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 131
  • بازدید ماه : 334
  • بازدید سال : 12553
  • بازدید کلی : 13888
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی