معرق کاری عبارت میباشد از قطعه های بریده تشریفات مشهد گردیده کاشی که نقوش متعدد را از رنگهای گوناگون تراشیده و در کنار یکدیگر قرار داده و به صورت قطعاتی گرانقدر در آورده و روی دیوار نصب میگردد تا زینت قسمت سازه شود این نقوش گاهی از نقشهای گره کشی و گاهی از نقشهای متعدد مانند گل و بوته سازی اسلیمی ها که هر یک مستقل میتوانند بنایی را زینت بخشد .
اساسا می بایست بیان کرد که راس اساسی این عمل در معماری صفوی اردبیل بوده میباشد. یکی با عمر ترین این اثر ها را می شود به مسجد کبود تبریز و آن گاه آن به روحانی صفی اشاره نمود، که بعد ها با تغییرو تحول پایتخت از اردبیل به اصفهان این هنر نیز همچون هنرهای دستی دیگر به فرمان فرمان روا به اصفهان منتقل شدند و آغاز به ایجاد کرد بناهای تاریخی زیرا میدان امام کردند.
کاشی هفت رنگ در بناهای معماری صفویه
کاشی هفت رنگ سبکی از کاشی کاری میباشد که نمود و زیبایی بعضا از بناهای معماری صفویه وامدار به کارگیری از این هنر زیباست که در آن از کاشی هایی با صورت و بعدها منتظم سازه بر ذوق وسلیقه استادکار و خصوصیت های محل اجرای تاثیر و در اصلً به شکلهای مربع، مستطیل، شش ضلعی و یا این که گونه های دیگر به طور آجر با رنگ مسئله غالباً سپید تهیه و تنظیم وشده میباشد در کاشی کاری راههای تزیینی دیگری هم وجود داراست که زیرنام اسلیمی ، گره چینی ، خط بنایی ، مقرنس کاری ، قانونی بندی ، چشمه و ظرف سازی یا این که شمسه زیاد و … که هر مورد از قیمت خاصی برخورداراست.
معرق کاری عبارت میباشد از قطعه های بریده تشریفات مشهد گردیده کاشی که نقوش متعدد را از رنگهای گوناگون تراشیده و در کنار یکدیگر قرار داده و به صورت قطعاتی گرانقدر در آورده و روی دیوار نصب میگردد تا زینت قسمت سازه شود این نقوش گاهی از نقشهای گره کشی و گاهی از نقشهای متعدد مانند گل و بوته سازی اسلیمی ها که هر یک مستقل میتوانند بنایی را زینت بخشد .
اساسا می بایست بیان کرد که راس اساسی این عمل در معماری صفوی اردبیل بوده میباشد. یکی با عمر ترین این اثر ها را می شود به مسجد کبود تبریز و آن گاه آن به روحانی صفی اشاره نمود، که بعد ها با تغییرو تحول پایتخت از اردبیل به اصفهان این هنر نیز همچون هنرهای دستی دیگر به فرمان فرمان روا به اصفهان منتقل شدند و آغاز به ایجاد کرد بناهای تاریخی زیرا میدان امام کردند.
کاشی هفت رنگ در بناهای معماری صفویه
کاشی هفت رنگ سبکی از کاشی کاری میباشد که نمود و زیبایی بعضا از بناهای معماری صفویه وامدار به کارگیری از این هنر زیباست که در آن از کاشی هایی با صورت و بعدها منتظم سازه بر ذوق وسلیقه استادکار و خصوصیت های محل اجرای تاثیر و در اصلً به شکلهای مربع، مستطیل، شش ضلعی و یا این که گونه های دیگر به طور آجر با رنگ مسئله غالباً سپید تهیه و تنظیم وشده میباشد در کاشی کاری راههای تزیینی دیگری هم وجود داراست که زیرنام اسلیمی ، گره چینی ، خط بنایی ، مقرنس کاری ، قانونی بندی ، چشمه و ظرف سازی یا این که شمسه زیاد و … که هر مورد از قیمت خاصی برخورداراست.