loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 33
پنجشنبه 23 آذر 1402 زمان : 10:24

در حین قرنها، به رنج دستخوش تغییراتی گردیده اند. در تشریفات مشهد قرن هفتم تا میانه قرن هشتم هجری قمری که مصادف با عصر ایلخانان بود، از اعتبار و اعتبار خاصی بهره مند بود و دربردارنده زیباترین و باارزش ترین لوح ها و کتیبه ها بود.

در مساجد ایلخانان، مهم‌ترین قسمت از دور و اطراف به حساب آورده می شود و بستر اساسی برای به اکران گذاشتن نبوغ هنرمندان بوده میباشد. طرح محراب با هنر گچبری زمان ایلخانی، هم از نگاه فراوانی الگوها و هم از نگاه صورت و آرایه های دقیق، با ارزش ترین ها محسوب میگردند و جلوه های بصری بی نظیری را ساخت کرده اند که بها و عنایت آنان به جهت کتیبه های آنان میباشد.

منشا و معنا محراب چیست
اینکه محراب چیست، همچنان از موضوعات گزینه گفت و گو میباشد. اولگ گرابار بر آن میباشد، که‌این عنصر را نمی قدرت با نمادگرایی توجیه کرد. بایستی به جواب وی اعتنا کنیم که می‌گوید:

« محراب نخست احتمالا به نماد بزرگداشت یا این که احترام به مکان ایستادن رسول در منزل مدینه اش به هنگام امامت نمازگزاران بوده میباشد.»

مقداری تعجب آور به لحاظ میرسد درصورتی که یک اینگونه نقش نمادینی داشته باشد. چون یکی خصوصیت های هنر نخستین اسلامی، جلوگیری هم آوا آن از بکار به دست آوردن نمادها میباشد. از این نظر هنر اول معماری اسلامی ناهم خوانی چشمگیری با هنر مسیحی سده های وسط دارااست.

به ذکر با جزییات بیشتر، دوری از نمادپردازی مذهبی میتواند بازتابی از نفي آگاهانه ترسیم ها و دین های مسیحی تلقی خواهد شد. تورفتگی کمانی عمیق در دیوار می توانست مقام نوعی بت نمایشگاهی یونانی _ رومی، یا این که مقام فردی امپراطور در کاخی کهن باشد. اندازه محراب مسجد کوچکتر از نوع کلیسای مسیحیت بود. در واقع مذبح کلیسای مسیحی، صورت خرد گردیده محراب مسجد میباشد.

در حین قرنها، به رنج دستخوش تغییراتی گردیده اند. در تشریفات مشهد قرن هفتم تا میانه قرن هشتم هجری قمری که مصادف با عصر ایلخانان بود، از اعتبار و اعتبار خاصی بهره مند بود و دربردارنده زیباترین و باارزش ترین لوح ها و کتیبه ها بود.

در مساجد ایلخانان، مهم‌ترین قسمت از دور و اطراف به حساب آورده می شود و بستر اساسی برای به اکران گذاشتن نبوغ هنرمندان بوده میباشد. طرح محراب با هنر گچبری زمان ایلخانی، هم از نگاه فراوانی الگوها و هم از نگاه صورت و آرایه های دقیق، با ارزش ترین ها محسوب میگردند و جلوه های بصری بی نظیری را ساخت کرده اند که بها و عنایت آنان به جهت کتیبه های آنان میباشد.

منشا و معنا محراب چیست
اینکه محراب چیست، همچنان از موضوعات گزینه گفت و گو میباشد. اولگ گرابار بر آن میباشد، که‌این عنصر را نمی قدرت با نمادگرایی توجیه کرد. بایستی به جواب وی اعتنا کنیم که می‌گوید:

« محراب نخست احتمالا به نماد بزرگداشت یا این که احترام به مکان ایستادن رسول در منزل مدینه اش به هنگام امامت نمازگزاران بوده میباشد.»

مقداری تعجب آور به لحاظ میرسد درصورتی که یک اینگونه نقش نمادینی داشته باشد. چون یکی خصوصیت های هنر نخستین اسلامی، جلوگیری هم آوا آن از بکار به دست آوردن نمادها میباشد. از این نظر هنر اول معماری اسلامی ناهم خوانی چشمگیری با هنر مسیحی سده های وسط دارااست.

به ذکر با جزییات بیشتر، دوری از نمادپردازی مذهبی میتواند بازتابی از نفي آگاهانه ترسیم ها و دین های مسیحی تلقی خواهد شد. تورفتگی کمانی عمیق در دیوار می توانست مقام نوعی بت نمایشگاهی یونانی _ رومی، یا این که مقام فردی امپراطور در کاخی کهن باشد. اندازه محراب مسجد کوچکتر از نوع کلیسای مسیحیت بود. در واقع مذبح کلیسای مسیحی، صورت خرد گردیده محراب مسجد میباشد.

برچسب ها تشریفات مشهد ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 69
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 66
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 70
  • بازدید ماه : 435
  • بازدید سال : 12654
  • بازدید کلی : 13989
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی