امام: اعتکاف می بایست در مساجد چهارگانه باشد و بنابر احتیاط واجب در مساجد جامع، بایستی به قصد رجا اعمال گیرد و در غیر مساجد جامع درست وجود ندارد. (۱)
آیتالله خامنهای: تشریفات مشهد به قصد رجا انواع ندارد. (۲)
تبصره. مساجد اربعه عبارتند از: مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و مسجد بصره.
* درس و اعتکاف
آیا روا است در اعتکاف، دروس خویش را مباحثه کرد؟
نشانهها عظام امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: درس قرائت، حل مسائل و مباحثه - به ویژه در کارها فقهی - بسیار کار نیکو ای میباشد؛ البته در صورتی مباحثه و مجادله به مراد غلبه بر دیگری و اظهار آرامش باشد، حرام هست و بنابر احتیاط واجب اعتکاف را نیز فسخ مینماید. ترازو تشخیص آن، قصد و نیت فرد است.(۱)
آیتاللَّه تبریزی: مباحثه به ویژه در کارها فقاهتی بسیار فعالیت نیکوای است؛ البته در شرایطیکه مباحثه و تشریفات مشهد مجادله به مراد غلبه بر دیگری و اظهار متانت باشد، حرام میباشد؛ البته اعتکاف را فسخ نمینماید. معیار تشخیص آن، قصد و نیت فرد هست. (۲)
آیه ها عظام سیستانی، مکارم، نوری و وحید: مباحثه به ویژه در کارها دینی بسیار فعالیت نیکوای میباشد؛ البته درصورتیکه مباحثه و مجادله به خواسته غلبه بر دیگری و اظهار ادب باشد، حرام میباشد و اعتکاف را نیز فسخ مینماید. واحد سنجش تشخیص آن، قصد و نیت فرد می باشد. (۳)
برقراری مراسم اعتکاف در هر شهری چه بلندمرتبه و چه خرد و حتی روستایی که مسجد جامع داشته باشد، صحت دارد و این به عموم آن شهر بستگی داراست. در شهرکی که مشغول گذران زندگی هستید میتوانید در مسجد جامع شهرک (درصورتیکه شهرک مسجد جامع داشته باشد) اعتکاف فرمایید. خواسته از مسجد جامع مسجدی میباشد که قشرهای متفاوت عموم شهر در آن کمپانی مینمایند.(۱)
امام: اعتکاف می بایست در مساجد چهارگانه باشد و بنابر احتیاط واجب در مساجد جامع، بایستی به قصد رجا اعمال گیرد و در غیر مساجد جامع درست وجود ندارد. (۱)
آیتالله خامنهای: تشریفات مشهد به قصد رجا انواع ندارد. (۲)
تبصره. مساجد اربعه عبارتند از: مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و مسجد بصره.
* درس و اعتکاف
آیا روا است در اعتکاف، دروس خویش را مباحثه کرد؟
نشانهها عظام امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: درس قرائت، حل مسائل و مباحثه - به ویژه در کارها فقهی - بسیار کار نیکو ای میباشد؛ البته در صورتی مباحثه و مجادله به مراد غلبه بر دیگری و اظهار آرامش باشد، حرام هست و بنابر احتیاط واجب اعتکاف را نیز فسخ مینماید. ترازو تشخیص آن، قصد و نیت فرد است.(۱)
آیتاللَّه تبریزی: مباحثه به ویژه در کارها فقاهتی بسیار فعالیت نیکوای است؛ البته در شرایطیکه مباحثه و تشریفات مشهد مجادله به مراد غلبه بر دیگری و اظهار متانت باشد، حرام میباشد؛ البته اعتکاف را فسخ نمینماید. معیار تشخیص آن، قصد و نیت فرد هست. (۲)
آیه ها عظام سیستانی، مکارم، نوری و وحید: مباحثه به ویژه در کارها دینی بسیار فعالیت نیکوای میباشد؛ البته درصورتیکه مباحثه و مجادله به خواسته غلبه بر دیگری و اظهار ادب باشد، حرام میباشد و اعتکاف را نیز فسخ مینماید. واحد سنجش تشخیص آن، قصد و نیت فرد می باشد. (۳)
برقراری مراسم اعتکاف در هر شهری چه بلندمرتبه و چه خرد و حتی روستایی که مسجد جامع داشته باشد، صحت دارد و این به عموم آن شهر بستگی داراست. در شهرکی که مشغول گذران زندگی هستید میتوانید در مسجد جامع شهرک (درصورتیکه شهرک مسجد جامع داشته باشد) اعتکاف فرمایید. خواسته از مسجد جامع مسجدی میباشد که قشرهای متفاوت عموم شهر در آن کمپانی مینمایند.(۱)