جایگاه مسجد گوهرشاد
این مسجد در جنوب آرامگاه رضوی جای دارد و به رواقهای دارالسیاده و دارالحفاظِ آن پیوسته میباشد. یک صحن به گستردگی ۲۸۰۰ متر مربع داراست و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع میباشد. بنای مسجد دربرگیرندهٔ ۴ تراس والا و ۷ شبستان است. گنبدخانه پشت ایوان مقصوره، با شبستانهای یک طبقه، قسمتهای مختلف مسجد را به هم لینک میدهد. تراس جنوبی، حیاط مقصوره نام دارد و حیاط شمالی، پر اسم و رسم به ایوان دارالسیاده است. ایوان شرقی، تراس اعتکاف نامیده می گردد و ایوان غربی، حیاط شیخ بهاء الدین نامگذاری تشریفات مشهد گردیدهاست. مسجد چهار ایوانه میباشد و بزرگترین آن جنوبی یا مقصوره هست که گنبد روی آن واقع شده و مناره های آن که از کهن ترین مناره هاست آن را از سایر مساجد غیر وابسته می سازد. مصالح و تزیینات فراوانی دست به دست هم داده اند تا این شرکت ی قشنگ را به وجود آورده اند.. عواملی مثل تقارن، ریتم و رنگ، ضمن شکل آفرینی دارای پیام هستند و در بناهای اسلامی خصوصاً مسجد کاربرد فراوان داراهستند. در مسجد گوهرشاد روش قرارگیری تراس ها، مناره ها و رواق ها دارای تقارن هستند.
هنگامی وارد مسجد گوهرشاد می شویم، میان تزیینات کاشی پر نقش و نگاری قرار میگیریم که در لحاظ نخستین تمامی آبی به نظر می رسند. اما هرچه به دیواره های آن و تراس ها نزدیک می شویم، تأثیر متفاوتی را احساس میکنیم. این تأثیر بهترین راهنما برای هنرمند میباشد که رنگ ها را چه طور در کنار هم قرار دهد تا جلوه ی بیشتری به فعالیت ببخشد. متأسفانه این مکان با تمام خصوصیات بارز، ناشناخته باقیمانده و هیچگاه رسیدگی کاملی از ابعاد هنری آن نشده می باشد و به جرأت می توان اظهارکرد پالت رنگی که در این موسسه معرفی شده تا کنون رخداد نیفتاده است و درصورتیکه اشکالاتی در آن مشاهده میشود قابل بخشودن است.
جایگاه مسجد گوهرشاد
این مسجد در جنوب آرامگاه رضوی جای دارد و به رواقهای دارالسیاده و دارالحفاظِ آن پیوسته میباشد. یک صحن به گستردگی ۲۸۰۰ متر مربع داراست و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع میباشد. بنای مسجد دربرگیرندهٔ ۴ تراس والا و ۷ شبستان است. گنبدخانه پشت ایوان مقصوره، با شبستانهای یک طبقه، قسمتهای مختلف مسجد را به هم لینک میدهد. تراس جنوبی، حیاط مقصوره نام دارد و حیاط شمالی، پر اسم و رسم به ایوان دارالسیاده است. ایوان شرقی، تراس اعتکاف نامیده می گردد و ایوان غربی، حیاط شیخ بهاء الدین نامگذاری تشریفات مشهد گردیدهاست. مسجد چهار ایوانه میباشد و بزرگترین آن جنوبی یا مقصوره هست که گنبد روی آن واقع شده و مناره های آن که از کهن ترین مناره هاست آن را از سایر مساجد غیر وابسته می سازد. مصالح و تزیینات فراوانی دست به دست هم داده اند تا این شرکت ی قشنگ را به وجود آورده اند.. عواملی مثل تقارن، ریتم و رنگ، ضمن شکل آفرینی دارای پیام هستند و در بناهای اسلامی خصوصاً مسجد کاربرد فراوان داراهستند. در مسجد گوهرشاد روش قرارگیری تراس ها، مناره ها و رواق ها دارای تقارن هستند.
هنگامی وارد مسجد گوهرشاد می شویم، میان تزیینات کاشی پر نقش و نگاری قرار میگیریم که در لحاظ نخستین تمامی آبی به نظر می رسند. اما هرچه به دیواره های آن و تراس ها نزدیک می شویم، تأثیر متفاوتی را احساس میکنیم. این تأثیر بهترین راهنما برای هنرمند میباشد که رنگ ها را چه طور در کنار هم قرار دهد تا جلوه ی بیشتری به فعالیت ببخشد. متأسفانه این مکان با تمام خصوصیات بارز، ناشناخته باقیمانده و هیچگاه رسیدگی کاملی از ابعاد هنری آن نشده می باشد و به جرأت می توان اظهارکرد پالت رنگی که در این موسسه معرفی شده تا کنون رخداد نیفتاده است و درصورتیکه اشکالاتی در آن مشاهده میشود قابل بخشودن است.